کد خبر: ۷۱۵۰
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

گل اردیبهشتی باغ مش ممدلی

اهالی محل صاحب گل‌فروشی محله سعدآباد را با نام «مش‌ممدعلی» می‌شناسند. اکنون او سال‌هاست که از دنیا رفته و مغازه‌اش توسط نسل‌های بعد از او اداره می‌شود.

گل‌فروشی‌ محله سعدآباد فروشگاهی قدیمی به همراه گلخانه‌ای زیبا است که مشتریان زیادی دارد. اهالی محل صاحب گل‌فروشی محله سعدآباد را با نام «مش‌ممدعلی» می‌شناسند. اکنون او سال‌هاست که از دنیا رفته و مغازه‌اش توسط نسل‌های بعد از او اداره می‌شود، اما هنوز هم این مغازه مورد توجه و محبوب دیگران است.

فروشگاهی با گلخانه‌ای پُر از گل وگیاه از مش‌ممدعلی به یادگار مانده است که درون آن‌ها انواع گل‌های بنفشه، یخ، کاکتوس، داوودی، بوته‌های چنار، شمشاد و کاج به شکل منظمی در کنار هم قرار گرفته‌اند. یک قسمت از گلخانه هم برای عرضه انواع گلدان‌های رنگی و زیبا و فروش خاک و بذر در نظر گرفته شده است.

محمدابراهیم حاجی‌پور نسل سوم اوست که ۲۸ سال سن دارد. مدرک تحصیلی‌اش لیسانس سخت‌افزار است، اما به قول خودش به‌دلیل حس نوستالوژی‌ای که به گل و گیاه دارد، تصمیم گرفته است از محل کارش بیرون بیاید و در این گل‌فروشی به همراه دایی‌هایش راه پدربزرگ را ادامه دهد.

او می‌گوید: پدربزرگم در سال ۱۳۱۸ از اصفهان به مشهد می‌آید و در خیابان باغ ملی به پرورش گل و گیاه و فروش آن می‌پردازد تا اینکه حدود ۴۰ سال پیش به این مغازه می‌آید و در این محله مشغول به کار می‌شود. قدمت این فروشگاه از ساختمان بسیار قدیمی‌اش پیداست.

او به‌نوعی این محله را آباد کرده است؛ زیرا بسیاری از درختان و بوته‌های این خیابان و خیابان‌های اطراف به دستان پدربزرگم کاشته شده‌اند. او این‌کار را ادامه می‌دهد تا اینکه در سال ۷۹ فوت می‌کند و دایی‌هایم ادامه امور را به دست ‌می‌گیرند.


احترام به محیط‌ زیست

درست است که گل در مناسبت‌های مختلف شادی و عزا مشتری خاص خود را دارد، اما در کل، گل‌فروشی شغل شادی است، زیرا بیشتر کسانی که گل و گیاه تهیه می‌کنند، حال دلشان خوب است و با همین حال وارد مغازه می‌شوند و به فروشنده حس خوبی را منتقل می‌کنند.

او به گلخانه پشت مغازه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پدربزرگم این فضا را همان سال‌های اول که اینجا را راه‌اندازی کرد، ساخت. این ساختمان فصل‌ها و گل‌های زیادی را به خود دیده و شاهد گرمی و سردی روزگار بوده است. کمی بعد نیز باغ تولیدی گیاه و نهال در خیابان آزادی تأسیس شد. اکنون در این فروشگاه و گلخانه، گیاهان خانگی و آپارتمانی نگهداری می‌شود و به فروش می‌رسد و در باغ تولیدی هم نهال و درختچه ارائه می‌شود.

البته تعداد کمی از نمونه‌های نهال‌ها هم در اینجا موجود است تا اگر در مناسبتی مانند روز درختکاری که تقاضا افزایش می‌یابد مشتری‌ها از ما در خواست داشتند، بتوانیم در اختیارشان قرار دهیم یا اگر برای جلو منازل خود یا در حیاط‌هایشان نیاز داشتند به آن‌ها عرضه کنیم. روز درختکاری بهانه‌ای است برای اینکه به محیط زیست احترام گذشته و آن را احیا کنیم یا از آن با دقت بیشتری نگهداری کنیم.

برای مثال در خیلی از مکان‌ها نهال‌های پرطاقتی مثل کاج، چنار و سپیدار کاشته می‌شود. زیرا درختی مانند کاج دوام خوبی دارد و دربرابر سرما مقاوم است و آبیاری کمی نیاز دارد. بیشتر گیاهان و گل‌های موجود در فروشگاه، تولیدات خودمان است و به همین دلیل تنظیم قیمت‌ها برایمان آسان است. گرچه افزایش نرخ ارز در بازار فروش و نحوه عرضه و تقاضا بسیار تأثیر گذاشته است، اما ما تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که قیمت‌ها را به شکل کاذب افزایش ندهیم تا مشتری از ما راضی باشد و او را به‌طورهمیشگی حفظ کنیم.


افزایش توان خرید

او با افزایش قیمت‌ها در مناسبت‌های مختلف مخالف است و ابراز می‌کند: گران‌کردن بی‌رویه سبب می‌شود مردم از خرید گل و گیاه زده شوند و دیگر به خرید آن‌ها روی نیاورند و به جای آن نیاز‌های روزمره خود را تأمین کنند. این درصورتی است که حضور گل در منازل سبب بهبود وضعیت روحی و روانی مردم در جامعه پُرمشغله امروزی می‌شود.

ما برای تنظیم بازار و جلوگیری از گران‌فروشی در مناسبت‌ها به مشتری‌ها پیشنهاد خرید گل‌های ارزان‌تر را می‌دهیم، علاوه‌براین گل و گیاه خود را نیز با سود کمی عرضه می‌کنیم حتی ارزان‌تر از مراکز پخش هم می‌فروشیم، زیرا اعتقاد داریم توان خرید را نباید از مردم بگیریم تا از این طریق مردم خرید گل و گیاه را از زندگی خود حذف نکنند و رضایت نسبی داشته باشند.

وجود گیاهان در زندگی افراد تأثیر زیادی می‌تواند داشته باشد. گل‌ها و گیاهان عامل تصیفه‌کننده هوا هستند، از آلودگی هوا می‌کاهند و آن را خنک، سالم و پاکیزه نگاه می‌دارند. تبادل مواد بین هوا و درخت، به وسیله برگ‌ها انجام می‌شود. برگ‌ها، دی‌اکسیدکربن را می‌گیرند و به اکسیژن که ماده‌ای حیاتی برای تنفس انسان است، تبدیل می‌کنند. درختان و درختچه‌ها به‌ویژه درختان پرشاخ و برگ، صدا را انعکاس می‌دهند.

بنابراین، وقتی جلو منازل مسکونی و ساختمان‌ها درخت باشد، شاخ و برگ آن‌ها، سر و صدای بیرون را منعکس کرده، مانع ورود آن به داخل منزل می‌شود.

بدین ترتیب با کاشتن درخت در اطراف منازل، بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی، علاوه‌بر ایجاد فضای زیبا و هوای پاک، می‌توان از ورود سر و صدا‌های مختلف و فراوان محیط به ساختمان جلوگیری کرد و با کاهش و خنثی‌کردن سر و صداها، در محیطی آرام زندگی کرد.

حاجی‌پور با تأکید به اینکه ما باید اشتیاق خرید گل و گیاه را برای مردم نگه داریم، بیان می‌کند: گیاهان و درختان، چشم‌انداز‌های طبیعت هستند و انسان نیازمند این طبیعت زیباست. هرگاه خسته و افسرده باشد، با دیدن آن‌ها به وجد آمده، شاد و مسرور می‌شود و نیرو و نشاط خود را بازمی‌یابد. اکنون ما مشتری‌هایی داریم که در روز‌های تعطیل به همراه اعضای خانواده خود به گلخانه و فروشگاه مراجعه می‌کنند، اما خرید نمی‌کنند. فقط برای بازدید می‌آیند و معتقدند که این فضا حال و هوای آن‌ها را تغییر می‌دهد.


* این گزارش شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ در شماره ۳۲۹ شهرارا محله منطقه یک چاپ شده است.

ارسال نظر